8 Jobs | 0 Resumes | 1 Company
088-214 0000

CEO voor een week

Stel je voor: je mag een week lang CEO zijn van het bedrijf waar je werkt. Je mag keuzes maken, veranderingen doorvoeren en genieten van de privileges van het management. Klinkt als een droom, toch? Sommige werkgevers laten het niet bij dromen alleen, maar bieden werknemers daadwerkelijk deze kans. Daar Online Media B.V. is zo’n bedrijf.

Wolter van der Weide is oprichter en eigenaar van Daar Online Media B.V. (afgekort DAAR(OM)). Samen met twee partners en ruim 20 medewerkers streeft hij ernaar het grootste online marketingbureau van Nederland te worden. Een mooie ambitie, die steeds meer binnen het bereik ligt.

De missie van DAAR(OM) is om de zichtbaarheid van het MKB binnen twee jaar te verdubbelen. Hierin handelen ze vanuit de gedachte dat MKB’ers het aankoopproces helder krijgen. Als voorbeeld noemt Wolter het verkopen van auto’s. Ging een klant vroeger diverse showrooms af op zoek naar zijn nieuwe bolide, tegenwoordig oriënteert 85% van de klanten zich eerst via de digitale snelweg, voordat er direct contact met de dealer plaatsvindt. De klant is goed voorbereid, en weet wat hij wil. DAAR(OM) ondersteunt ondernemers bij het ontwikkelen van goede websites, waardoor deze zichtbaarder en beter vindbaar worden in dit nieuwe zoekproces.

Naast ambitieus en gedreven, is Wolter een man die open staat voor nieuwe ideeën en werkmethodes. Niet alleen voor zijn klanten, maar ook binnen zijn eigen onderneming. Eén van de laatste innovatieve ideeën die hij heeft doorgevoerd, is om binnen DAAR(OM) een willekeurige medewerker een week lang CEO van het bedrijf te maken. Zijn gedachte hierachter is, dat meer betrokken medewerkers zich meer verbonden voelen met de organisatie. En dat zorgt weer voor een hogere productiviteit.

Twee van deze geluksvogels zijn Frank (projectmanager, 28 jaar) en Jeroen (online marketing consultant, 27 jaar). Beide heren hebben niet direct de ambitie om zelf CEO te worden. Ze vinden het hebben van plezier in het werk het belangrijkste. Waar dit hen uiteindelijk brengt, zien ze wel. Dit maakt ze echter niet minder gedreven of betrokken. Ze hebben hun taak als CEO dan ook constructief aangepakt. Het feit dat DAAR(OM) hen deze kans biedt, ervaren ze als een goed signaal, en voelen zich als medewerkers serieus genomen en gezien door het management.

Frank en Jeroen hebben het hoofdthema van dit experiment, het verhogen van de productiviteit, teruggebracht naar drie praktische onderdelen: 1) De beleving tijdens de weekstart op maandagochtend, 2) De inzet van materialen en werkplekbeleving en 3) De vrijdagmiddagborrel en teambuilding. Met behulp van een korte vragenlijst hebben ze hun collega’s bevraagd op de drie verschillende onderdelen, en op basis van de uitkomsten voorstellen richting het management geformuleerd.

De uitkomsten van het onderzoek waren duidelijk en concreet. Zo was er behoefte aan nieuwe apparatuur en meer (informele) verbinding. Of meer “fun”, zoals eigenlijk door alle CEO’s voor een week vastgesteld. De vrijdagmiddagborrel is meteen in ere hersteld, en zijn er plannen voor sportieve teambuildingsmomenten. Het management is ook voortvarend aan de slag gegaan met de adviezen vanuit het onderzoek: er is meteen een inventarisatie gemaakt van de wenselijke apparatuur en middelen.

Als bijkomend voordeel van dit project benoemen Frank en Jeroen het feit dat collega’s onderling meer open zijn dan richting het management. Ook al is het management nog zo dichtbij en benaderbaar. Mocht je als CEO op het punt staan een dergelijk experiment binnen je eigen organisatie te overwegen, twijfel dan niet langer. Het antwoord op het waarom is kort maar krachtig: DAAR(OM) dus….

(Nieuwsgierig naar Daar Online Media B.V.? Bekijk dan hun website: www.daar-om.nl)

« »
© 2012 MobiliteitNoord | Lauwers 1, Assen | Morra 2-7, Drachten | Protonstraat 3a, Groningen | Dokter van Deenweg 108, Zwolle | Postbus 2608, 9704 CP Groningen | 088-2140000 | info@mobiliteitnoord.nl